مواردی که باید درباره اجاره نامه بدانید

با موضوع دیگری در رابطه با خرید و فروش املاک در خدمت شما عزیزان هستیم و قصد داریم در این مقاله به موضوع مواردی درباره تخلیه ملک اجاره ای بپردازیم زیرا این موضوع از دغدغه های اصلی مستاجر و موجران است چه در زمان پایان دوره که مستاجر ملک را تخلیه نمیکند و به موجر تحویل نمیدهد و همینطور زمانی که موجر قصد دارد زودتر از موعد تعیین شده در قرارداد ملک را تخلیه و از مستاجر تحویل بگیرد و ما میخواهیم موضوعاتی که در پایان قرار داد بین این دو اتفاق میافتد را برایتان توضیح دهیم با ما همراه باشید.

زمانیکه تخلیه ملک اجاره ای زودتر از موعد توسط موجر اتفاق میافتد

در زمانیکه موجر بخواهد ملک خود را قبل از موعد از مستأجر پس بگیرد و مستاجر را مجبور به تخلیه ملک اجاره ای کند، باید با توجه به قوانین موجود عمل کند، و یا این موضوع در قرارداد ذکر و بین مستأجر و موجر توافق شده باشد؛ به طور مثال اگر در قرارداد ذکر شود که در صورت پرداخت نکردن اجاره‎بها،  موجر حق دارد  قرارداد را فسخ کند، مستأجر باید طبق مورد توافق شده برای فسخ قرارداد ملک را تخلیه کند.

باید توجه داشت که تا زمان پایان مهلت قرار داد نمی‌توان مستأجر را مجبور به تخلیه ملک کرد مگرمطابق موارد مصرح در قانون یا اینکه در ضمن عقد اجاره در خصوص تخلیه زود‌تر از موعد توافق شده باشد.

در بعضی مواردی که مستأجر اجاره‎بها را پرداخت نمی‎کند یا خلاف شرایط مقرر در  اجاره نامه عمل کرده باشد موجر می‌تواند صدور حکم فسخ اجاره یا تخلیه را از دادگاه درخواست کند و دادگاه احکام فسخ  قرارداد اجاره‌ و تخلیه مورد اجاره را صادر می‌کند.

 

اجاره 58797

اعلام از چند ماه زودتر برای تخلیه ملک اجاره ای

معمولا در قراردادهای اجاره این شرط وجود دارد که موجر یا مستأجر در صورتی که مایل به  بر هم زدن اجاره باشند یک یا دو ماه قبل  موضوع را به طرف مقابل اعلام کند. در این صورت موجر و مستأجر پس از تسویه حساب، قرارداد اجاره به پایان می‌رسد.

چنانچه برای دوطرف قرارداد در این مورد که آیا دارای حق فسخ هستند یا خیر تردید حاصل شود، اصل بر آن است که حق فسخ ندارند.گاهی در پایان مدت اجاره، مستأجر از تخلیه ملک اجاره ای خودداری می‌کند،در این باره قانون راه‌حل‌هایی پیش‌بینی کرده ،  به این صورت که درخواست برای تخلیه ملکی که  موعد اجاره آن به پایان رسیده است به شورای حل اختلاف ارائه می‌شود.

اجاره 986578

شورای حل اختلاف با احراز مالکیت یا ذینفع بودن موجر دستور تخلیه را صادر خواهد کرد.باید به این نکته توجه داشت که شورا دستور تخلیه صادر می‌کند نه حکم تخلیه و حکم تخلیه شامل تقاضای تخلیه پیش از پایان موعد  اجاره است،

در این صورت موجر تقاضای فسخ قرارداد اجاره و تخلیه مورد اجاره را پیش از موعد به دلیل پرداخت نکردن اجاره‌بها مطرح می‎کند.

اگر موجر مبلغی به عنوان ودیعه از مستأجر دریافت کرده باشد صدور این دستور موکول به واریز آن وجه به صندوق دادگستری است. پس از ابلاغ این حکم به مستأجر، او مکلف است ظرف مهلت سه تا هفت روز پس از ابلاغ حکم نسبت به تخلیه ملک  اجاره ای اقدام کند.

زمانیکه تخلیه ملک اجاره ای زودتر از موعد توسط مستأجر اتفاق میافتد

مورد بعدی که به آن میپردازیم تخلیه ملک اجاره ای توسط مستاجر است,تخلیه‎ ملک اجاره ای پیش از موعد توسط مستأجر در صورت معیوب بودن ملک مورد اجاره و یا چنانچه دو طرف درباره فسخ قرارداد پیش ازموعد ملک توافق کرده باشند امکان پذیر است.برای مثال در قرارداد ذکر شده موجر تا

تاریخی مشخص موظف است خانه را تعمیر کند، اگر تا تاریخ مورد نظر این کار صورت نگیرد مستأجر با توجه بهتوافق با موجر حق دارد قرارداد اجاره را فسخ و ملک را پیش از موعد تخلیه کند.

در حالت‎های دیگر مستأجر باید یک یا دو ماه قبل از تخلیه به موجر اطلاع دهد.

 

تخلیه ملک اجاره ای

بعد از آمادگی موجر مستأجر می‎تواند برای این کار  اقدام کند. در غیر این صورت مستأجر بطور ناگهانی حق فسخ قرارداد و حق تخلیه پیش از موعد را ندارد و قرارداد مذکور همچنان تا زمان اصلی خود پابرجا و مستأجر همچنان ملزم به پرداخت اجاره بهاست.

درمواردی برای تأخیر موجر و مستأجر در تخلیه و یا فسخ قرارداد پیش از موعد، خسارت در نظر گرفته و در قرارداد درج و مبلغ خسارت به هزینه اصلی اضافه خواهد شد.

با تشکر از شما همراهان گرامی از اینکه با ما همراه بودی امیدواریم از این مطلب استفاده کرده باشید اگر به دنبال  خرید و فروش املاک هستید و میخواهید از سرمایه خود را افزایش دهید به وبسایت ما سر بزنید

بازگشت به بالا

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید